Tytułem wstępu garść informacji o żurawiach wieżowych. Artykuł w oparciu o literaturę fachową opracował Michał Burzycki.
Żurawie wieżowe stanowią podstawowy sprzęt przy wykonywaniu prac montażowych i pomocniczych w budownictwie ogólnym i przemysłowym, na obiektach o dłuższym cyklu budowy.
Żurawie wieżowe stanowią podstawowy sprzęt przy wykonywaniu prac montażowych i pomocniczych w budownictwie ogólnym i przemysłowym, na obiektach o dłuższym cyklu budowy.
Takie cechy tych urządzeń jak duża wysokość podnoszenia ładunków przy znacznym wysięgu oraz możliwości zainstalowania w ciasnej zabudowie miejskiej przesądziły o ich szerokim zastosowaniu, a w szczególności w budownictwie mieszkaniowym.
Podstawowym źródłem napędu w żurawiach wieżowych jest silnik elektryczny zasilany
z sieci zewnętrznej prądu przemiennego o napięciu 400/230V, o częstotliwości 50 Hz. Zaletą napędu elektrycznego jest łatwość doprowadzenia i rozdziału energii, możliwościach zmiany prędkości obrotowej, prostota układów zdalnego sterowania, możliwość łatwego instalowania urządzeń zabezpieczających oraz łatwości i konserwacji przy niskich kosztach napraw i eksploatacji.
Żurawie wieżowe spędzają na placach budowy długie miesiące, więc bardzo ważną cechą jest ich neutralny wpływ na środowisko i otoczenie. Nie wytwarzają żadnych spalin co umożliwia wstawianie ich do środka budowanych konstrukcji bez zagrożenia jakim jest wzrost zawartości tlenku węgla w otoczeniu ich pracy.
Dzięki prostej kratowej konstrukcji wieży o średnicy kilku metrów nawet dla najwyższych żurawi, możemy obudować dźwig wznoszoną konstrukcją, a potem bez większych kłopotów zdemontować konstrukcje bez naruszania budowli. Jeśli chcemy objąć promieniem ramienia żurawia cały plac budowy możemy wykonać parę zabiegów. Jednym z nich jest wzniesienie kilku żurawi obejmujących cały plac budowy, zasięgi pracy nachodzą na siebie. Żurawie wieżowe dzięki modułowej konstrukcji bardzo łatwo dostosować tak, aby były różnej wysokości dzięki temu nie ma możliwości zahaczenia wysięgników. Jedynym niebezpieczeństwem jest zawadzenie linami podnoszącymi ładunek. Inną metodą jest postawienie żurawia jezdnego. Żurawie wieżowe przejezdne montowane są na specjalnych podwoziach wyposażonych w wózki jezdne. Dzięki temu żuraw oprócz ruchu obrotowego, ruchu pionowego podnoszenia ładunku oraz przesuwania ciężaru w poziomie otrzymuje również możliwość ruchu całej konstrukcji wzdłuż torów. Wszystkie obciążenia za pośrednictwem kół jezdnych przenoszone są następnie na szyny jezdne torowiska.
Żurawie wieżowe spędzają na placach budowy długie miesiące, więc bardzo ważną cechą jest ich neutralny wpływ na środowisko i otoczenie. Nie wytwarzają żadnych spalin co umożliwia wstawianie ich do środka budowanych konstrukcji bez zagrożenia jakim jest wzrost zawartości tlenku węgla w otoczeniu ich pracy.
Dzięki prostej kratowej konstrukcji wieży o średnicy kilku metrów nawet dla najwyższych żurawi, możemy obudować dźwig wznoszoną konstrukcją, a potem bez większych kłopotów zdemontować konstrukcje bez naruszania budowli. Jeśli chcemy objąć promieniem ramienia żurawia cały plac budowy możemy wykonać parę zabiegów. Jednym z nich jest wzniesienie kilku żurawi obejmujących cały plac budowy, zasięgi pracy nachodzą na siebie. Żurawie wieżowe dzięki modułowej konstrukcji bardzo łatwo dostosować tak, aby były różnej wysokości dzięki temu nie ma możliwości zahaczenia wysięgników. Jedynym niebezpieczeństwem jest zawadzenie linami podnoszącymi ładunek. Inną metodą jest postawienie żurawia jezdnego. Żurawie wieżowe przejezdne montowane są na specjalnych podwoziach wyposażonych w wózki jezdne. Dzięki temu żuraw oprócz ruchu obrotowego, ruchu pionowego podnoszenia ładunku oraz przesuwania ciężaru w poziomie otrzymuje również możliwość ruchu całej konstrukcji wzdłuż torów. Wszystkie obciążenia za pośrednictwem kół jezdnych przenoszone są następnie na szyny jezdne torowiska.
Źródło: Włodzimierz Skrzymowski: „Żurawie samojezdne i wieżowe. Konserwacja i montaż”,
Wydawnictwo KaBe, Krosno 2007, s 81-82.
Wydawnictwo KaBe, Krosno 2007, s 81-82.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz